Tegyük ezt tisztába: a marketingkivitelezés nem stratégiaalkotás

Előfordult már veled, hogy csalódtál amikor egy újabb ügynökséget bíztál meg a marketingkampányod kivitelezésével? Nem hozták az elvártakat? Többet vártál tőlük? Szeretted volna, ha rendbe teszik a folyamataidat, de ez valamiért elmaradt? Nem lesz népszerű a megjegyzés, de elképzelhető, hogy nem az ügynökség készülékében van a hiba. Hanem a tiédben.

MARKETINGSTRATÉGIAMARKETINGKIVITELEZÉS

Krasznai Gábor

12/5/20223 min read

Tapasztalatainkból kiindulva a vállalkozók többsége nem méri fel reálisan, hogy mi az, amiért megfizeti a marketingfeladatok kivitelezésére kiválasztott ügynökséget. Velünk is előfordult már, hogy a legjobb tudásunk szerint elvégeztük a ránk bízott feladatot, de az ügyfél a végén mégis keserű szájízzel távozott, mert másra számított.

A probléma gyökere: marketingkivitelezés vs. marketingstratégia-alkotás

Alapvetően abból fakadhat a felek közötti véleménykülönbség, hogy a vállalkozók nem mérik fel reálisan, mennyire más jellegű feladata van kivitelezőként a marketingesnek ahhoz képest, amikor például egy komplett marketingstratégiát kellene alkotnia vagy marketing-automatizálást célzó folyamatokat kellene felépítenie.

Akkor ugyanis, amikor példának okáért megbízod a Social Pro-t a hirdetési kampányod lebonyolításával, nekünk az alábbi feladataink lesznek:

  • a briefelésed, hogy tudjuk mi a feladat és mi a cél,

  • a hirdetés szövegének megírása,

  • a kreatív elkészítése,

  • a hirdetéshez kapcsolódó beállítások elvégzése és ajánlattétel,

  • a hirdetés teljesítményének monitorozása,

  • riportálás az eredményekről.

Ami nem a mi, hanem a megbízó felelősségi köre:

  • a stratégia és folyamat meghatározása, amibe az adott hirdetési kampány illik,

  • a hirdetési kampány megtervezése,

  • a hirdetési fiók auditja,

  • a hirdetési fiók létrehozása / beállítása,

  • a hirdetési kampány customer journey-be illesztése,

  • a kapcsolódó tartalommarketing-anyagok és egyéb marketingeszközök elkészítése, összeállítása, ellenőrzése (például letölthető e-book, mint csalianyag, landing oldal vagy termékoldal, hirdetésből feliratkozókat váró automata-levélsorozat stb. attól függően hova irányít a hirdetés, illetve mi a cél).

Vagy nézzük például a tartalommarketing szolgáltatást, amikor havi 4 blogcikket kérsz tőlünk. A mi felelősségünk odáig terjed, hogy:

  • briefeljünk,

  • a megadott célcsoportnak megfelelő témát találjunk (ha nincs témajavaslatod vagy tartalomnaptárad),

  • elvégezzük a cikk írásához szükséges kutatómunkát,

  • megírjuk a megadott határidőre a cikket,

  • majd átolvassuk, korrektúrázzuk, javítsuk, ha szükséges,

  • megállapodás szerint elküldjük neked vagy feltöltjük a weboldaladra.

Se több, se kevesebb. A buyer personák meghatározása, a tartalomnaptár összeállítása, a tartalom publikálása és terjesztése nem a mi feladatunk. Ahogy marketingkivitelezőként az sem a mi felelősségünk, hogy meghatározzuk: milyen tartalmakra van szükséged, milyen marketingkommunikációs és PR-csatornákat használj, hogyan terjeszd a tartalmaidat, vagy mennyit költs tartalommarketingre.

Marketingkivitelezőként a mi feladatunk a stratégiád technikai megvalósítása, nem pedig a kidolgozása. A mi feladatunk ebben az esetben a Facebook Ads és/vagy Google Ads hirdetések kezelése, a szövegírás, a weboldal és/vagy landing page elkészítése.

Irreális elvárások helyett: marketingstratégia szolgáltatás

Abban az esetben, ha mélyebben bele kellene ásnunk magunkat a vállalkozásod életébe, mert nincs marketingstratégiád vagy elavult, esetleg nincs kidolgozott sales funnel, customer journey, vagy automatizálásra várnak a folyamataid, akkor nem marketingkivitelezésben, hanem marketingstratégia szolgáltatásban kell gondolkodnod.

Igen, a szolgáltatás drágább, de sokkal összetettebb is. A célközönség meghatározás, versenytárs- és piacelemzés, illetve a büdzsé meghatározása ugyanúgy beletartozik, mint a tartalommarketing-, az e-mail-marketing-, a PPC- és SEO-stratégia meghatározása, mint a folyamatok felépítése és automatizálása, a vállalkozás digitális innovációja, például egy hatékonyságnövelő CRM rendszerrel. Egy jó marketingstratégia nem adja ennél alább. Ha megvan, utána jöhet a kivitelezés.